You Are Reading

0

PEMBELAJARAN LANGSUNG (DIRECT INSTRUCTION)

Zaffuan - Dzulkifli - Fadhil Friday, August 27, 2010
Bagaimanakah hasil pembelajaran dinyatakan?
i- Berdasarkan sukatan pelajaran.
Ii- Dalam bentuk tingkah laku yang boleh diperhatikan dan diukur.
Iii- Secara eksplisit, jelas dan terperinci.
Iv- Dalam domain kognitif, afektif dan psikomotor.
V- Mengikut aras pembelajaran dari mudah kepada sukar.
Penentuan Pengajaran dan Pembelajaran
Semasa merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran guru harus mengambil kira perkara berikut:-
i- Kebolehan dan keupayaan murid berbeza-beza.
ii- Kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran.
iii- Kemudahan yang sedia ada.
iv- Masa yang diperuntukkan.
Kenali Murid
Sahsiah seseorang murid mempengaruhi gaya pembelajaran. Justeru, guru perlu mengenal pasti sahsiah murid bagi merancang kaedah dan bahan pengajaran bagi mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan.

Mengapakah perlu pelbagai kaedah dan bahan?
Kaedah dan bahan perlu dipelbagaikan dalam pengajaran dan pembelajaran supaya:-
i- Pelajar lebih mudah memahami dan menghayati kandungan pelajaran.
ii- Pembelajaran menjadi lebih menarik, bermakna dan menyeronokkan.
Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran
Terdapat dua pendekatan yang boleh digunakan iaitu:-
i- Berpusatkan guru.
ii- Berpusatkan murid.
Dalam pendekatan berpusatkan guru, kaedah yang boleh digunakan adalah seperti berikut:-
i- Penerangan
ii- Penjelasan
iii- Bercerita
iv- Huraian
v- Memberi nota
vi- Syarahan
vii- Demonstrasi
Dalam pendekatan yang berpusatkan murid pula, kaedah yang boleh digunakan adalah:-
i- Bercerita
ii- Bacaan
iii- Latih tubi
iv- Pembelajaran akses kendiri
v- Inkuiri penemuan
vi- Soal jawab
vii- Main peranan
viii- Demonstrasi
ix- Penyelesaian masalah
x- Sumbang saran
xi- Projek
xii- Pembelajaran koperatif
xiii- Amali

Penilaian
Penilaian adalah suatu proses untuk mengesan perkembangan, kebolehan, keupayaan dan pencapaian murid. Penilaian juga adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan secara berterusan.
Mengapa perlu penilaian?
i- Mengesan pencapaian murid.
ii- Mengenal pasti murid yang cerdas, sederhana dan lemah.
iii- Mengenal pasti sama ada hasil pembelajaran sudah atau belum dikuasai.
iv- Mengenal pasti sebab kelemahan murid dalam sesuatu unit pembelajaran.
v- Menentukan aktiviti pemulihan dan pengayaan yang perlu dijalankan.
vi- Menentukan keberkesanan kaedah, bahan atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian dalam Pembelajaran Masteri
Penilaian perlu dirancang, dibina, dikendali dan ditadbir oleh guru. Penilaian ini berbentuk formatif dan sumatif yang berasaskan ujian Rujukan Kriteria. Kedua-dua penilaian ini bersifat diagnostik. Penilaian mestilah berdasarkan kepada hasil pembelajaran yang telah ditetapkan.
Bilakah penilaian harus dibuat?
i- Semasa pengajaran dan pembelajaran.
ii- Semasa sesuatu unit pembelajaran.
iii- Selepas tempoh tertentu seperti mingguan, bulanan, pertengahan tahun dan akhir tahun.



Apakah domain yang dinilai?
i- Kognitif.
ii- Afektif.
iii- Psikomotor
Cara menilai Pembelajaran Masteri
Hasil pembelajaran boleh dinilai secara lisan, pemerhatian dan penulisan. Penilaian boleh dijalankan secara berasingan atau digabungkan mengikut aspek yang hendak dinilai.
Tindakan Susulan
Tindakan susulan dalam pembelajaran Masteri dijalankan setelah kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. Aktiviti tindakan susulan bertujuan untuk:-
i- Memastikan kelemahan murid tidak terhimpun sehingga terjejas pembelajaran seterusnya.
ii- Memperkukuh dan mempertingkatkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikuasai.








Tindakan susulan boleh dilakukan melalui aktiviti:-
i- Pemulihan
ii- Pengayaan ( pengukuhan dan pengembangan)
Aktiviti Pemulihan
Merupakan aktiviti yang dirancang untuk membantu murid yang belum melepasi aras masteri. Pemulihan dijalankan untuk memperbaiki kelemahan pembelajaran yang telah dikenal pasti. Pengajaran dan pembelajaran diubah suai dan dipelbagaikan mengikut tahap kebolehan dan keupayaan murid.
Tindakan Susulan
Tindakan susulan dalam pembelajaran Masteri dijalankan setelah kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. Aktiviti tindakan susulan bertujuan untuk:-
i- Memastikan kelemahan murid tidak terhimpun sehingga terjejas pembelajaran seterusnya.
ii- Memperkukuh dan mempertingkatkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikuasai.
Contoh aktiviti pemulihan yang boleh dijalankan:-
i- Mengajar semula menggunakan kaedah atau bahan yang lain.
ii- Memperbetulkan perlakuan yang salah.
iii- Mengajar cara yang memudahkan untuk mengingat semula.
iv- Menggunakan bahan visual.
v- Mempermudah dan mempelbagaikan latihan.
vi- Menjalankan latih tubi.
vii- Menggalakkan pembelajaran melalui rakan sebaya.
viii- Memotivasikan murid untuk belajar lebih bersungguh-sungguh.
ix- Membimbing murid menyusun maklumat dalam bentuk ringkas seperti rajah, carta atau peta minda.
x- Melatih murid mengenal pasti idea utama.
Aktiviti Pengayaan
Aktiviti pengayaan dijalankan untuk murid yang telah menguasai aras masteri. Aktiviti pengayaan dirancang bagi:-
i- Memberi peluang kepada murid menjalani aktiviti pembelajaran yang lebih mencabar dan menarik.
ii- memperluaskan pengalaman dan memperkukuh kefahaman murid.
iii- Menambahkan sifat ingin tahu dan meningkatkan kemahiran berfikir.
iv- Meningkatkan semangat berdikari dalam pembelajaran.
Terdapat dua aktiviti pengayaan iaitu:-
i- Pengukuhan.
ii- Pengayaan.
Pengukuhan
Aktiviti pengukuhan bertujuan untuk memantapkan pengetahuan dan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid dalam unit pembelajaran yang sama.
Contoh aktiviti pengukuhan yang boleh dijalankan adalah:-
i- Memberi latihan yang lebih mencabar.
ii- Memberi banyak latihan dalam pelbagai bentuk.
iii- melatih murid menyampaikan maklumat dalam pelbagai bentuk grafik seperti peta minda, carta dan rajah.
iv- Melatih murid membuat nota.
v- Menjalankan latih tubi.
vi- Melatih murid mengenal pasti idea utama.
vii- Mengakses meklumat dari laman web.
Aktiviti Pengembangan
Aktiviti pengembangan bertujuan untuk mempertingkatkan pengetahuan dan kemahiran murid dalam unit pembelajaran yang sama. Aktiviti pengembangan ini boleh dijalankan oleh muird secara terarah kendiri.
Contoh aktiviti pengembangan ialah:-
i- Membuat projek.
ii- Membuat tugasan.
iii- Membuat kajian.
Dalam menjalankan aktiviti pengembangan, kemahiran yang berikut boleh dipertingkatkan:-
i- Membuat pemerhatian.
ii- Mengumpul data.
iii- Mengakses maklumat.
iv- Membanding.
v- Mengklasifikasi.
vi- Meringkas.
vii- Merekod.
viii- Mentafsir.
ix- Membuat keputusan.
x- Membuat andaian.
xi- Menganalisis.
xii- Melapor.
xiii- Menyelesaikan masalah.










Direct instruction (DI) is a popular behaviorist instructional design model for classroom teaching initially developed in 60’s by siegfried Engelmann.
Related to mastery learning, but it is more explicit regarding curriculum design and effective planned instructional delivery
Direct instruction-highly structured, teacher directed; maximization of student learning time.
Information is fed by the teacher or media and the learner responds in lockstep fashion.
Repeating the information of responding to the stimuli with the appropriate response.
Choral responses in language labs are an example.
Direct instruction-highly structured, teacher directed; maximization of student learning time.
Information is fed by the teacher or media and the learner responds in lockstep fashion.
Repeating the information of responding to the stimuli with the appropriate response.
Choral responses in language labs are an example.
Principles of Direct Instruction
 More teacher-directed instruction (> 50%) and less seatwork (< 50%).
 Active presentation of information (could be by teacher, computer, another student):
› Gain students' attention
› Providing motivational clues
› Use advance organizers
› Expose essential content
› Pretesting/prompting of relevant knowledge
Principles of Direct Instruction
 Clear organization of presentation.
› component relationships
› sequential relationships
› relevance relationships
› transitional relationships
 Step-by-step progression from subtopic to subtopic (based on task analysis).
 Use many examples, visual prompts, and demonstrations (to mediate between concrete and abstract concepts).
Principles of Direct Instruction
 Constant assessment of student understanding (before, during and after the lesson).
 Alter pace of instruction based on assessment of student understanding (you're teaching students, not content).
 Effective use of time and maintaining students' attention (appropriate use of classroom management techniques).
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model"
AN OUTLINE OF DIRECT INSTRUCTION
 objectives
 standards
 anticipatory set
 teaching
› input
› modeling
› check for understanding
 guided practice/monitoring
 closure
 independent practice












ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model"
Behavioral Objective format:
Students will demonstrate their [knowledge, understanding, skill, etc.] of/to [concept, skill, etc.] by [activity performed to meet the lesson objective] according to [standard].

Example: Each student will demonstrate achievement of the skill of addition of whole numbers by adding columns of figures with paper and pencil accurately nine out of ten times individually in class.
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model"
Four step instructional process
 Watch how I do it [modeling]
 You help me do it (or we do it together) [together]
 I'll watch you do it or praise, prompt and leave [guided practice]
 You do it alone [independent practice].









ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model"
Motivation "TRICKS"
 Feeling Tone
 Reward [extrinsic/intrinsic]
 Interest
 Level of Concern
› accountability
› time to produce
› visibility
› predictability
 Knowledge of results
 Success
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model”
Ways of monitoring
 Oral individual
 Oral together
 Visual answers, e.g., "thumbs"
 Written
 Task Performance
 Group sampling
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model”
Questioning Guidelines
 Place signal [get their attention], then ask question
 Ask question before designating the person to answer
 Do not repeat nor rephrase the student's response. May ask for agreement by class or for others to respond. [ you should explain why the answer is good, however. ]
 Ask question then wait for 50% of hands [or "bright eyes," knowing looks]
 Never ask a question of a student who you know cannot answer.
 If the student is confused or can't answer, calmly repeat the same question or give a direct clue.
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model”
Creating Directions
 break down into parts/steps.
 Give only three at a time, one if the behavior is new.
 Delay giving instructions until just before the activity.
 Give directions in the correct sequence.
 Plan dignified help for those who don't tune in. [no put-downs]
 Give directions visually as well as orally (Visual representation of the task) [cf. Fred Jones' VIP]
ELEMENTS OF EFFECTIVE INSTRUCTION
"The Madeline Hunter model”
Giving Directions
 Give the planned directions [creation above].
 Check the students' understanding ["Any questions?" does not check understanding.
 Have a student model the behavior. [I.e, on the board or orally.]
 If needed, remediate and recheck. [It is essential that students do not practice error.]
Benefits & Limits of Direct Instruction
Benefits:
 Increases achievement scores
 Structured for concrete sequential learners
 Works well with lower and mid level ability learners.
Limits:
 Tends to limit critical and creative thinking
 Discourages self-directed learning
 Frequently not challenging for highly able learners

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Musafir Ilmu