You Are Reading

0

PEMBELAJARAN MASTERI...

Zaffuan - Dzulkifli - Fadhil Friday, August 27, 2010
Konsep Pembelajaran Masteri>Mengapa perlunya Pembelajaran Masteri?>Prinsip Pembelajaran Masteri>Ciri-ciri Pembelajaran Masteri>Model Pembelajaran Masteri>Langkah Pembelajaran Masteri

Apakah Pembelajran Masteri?
-merupakan satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berfokuskan penguasaan murid dalam suatu perkara yang diajar (Bloom, 1968)
-… berasaskan kepada falsafah bahawa semua atau hampir semua murid boleh menguasai sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan yang sesuai dan masa yang mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai pembelajarannya. (Bloom, 1968)
-…ialah satu set idea dan amalan pengajaran secara individu yang dapat membantu murid untuk belajar secara konsisten…idea dan amalan ini menghasilkan pengajaran yang sistematik, membantu murid apabila menghadapi masalah pembelajaran, memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid mencapai masteri dengan berpandukan kriteria masteri yang jelas. (Andeson & Block 1975)


-SECARA RUMUSNYA
Suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti.


Mengapakah Pembelajaran Masteri?i- Murid mempunyai kebolehan dan keperluan yang berbeza.ii- Murid memerlukan pendekatan pembelajaran yang sesuai dan berkesan.iii- Murid mesti menguasai pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diajarkan.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Musafir Ilmu